Begroting 2017

Bestuur en dienstverlening

Welke maatschappelijke effecten willen we bereiken?

De vijf O’s (Onze inwoners, maatschappelijke Organisaties, Ondernemers, Onderwijs en andere Overheden) hebben vertrouwen in de gemeente.

Wanneer vertrouwen?

  • Afspraken nakomen
  • Betrekken wanneer je nodig bent
  • Geeft antwoord
  • Transparantie
  • Openheid
  • Doen wat je zegt en wat van je wordt verwacht
  • Tijdigheid
  • Geld wordt goed besteed
  • Ruimte voor initiatieven

Doelstelling op programma niveau

  • In Etten-Leur is ruimte voor initiatieven: taken worden op een volwaardige en gelijkwaardige wijze uitgevoerd door de vijf O’s, uitgaande van de eigen verantwoordelijkheid.
  • De gemeente betrekt de vijf O’s bij en informeert de vijf O’s over de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van beleid.
  • De dienstverlening aan de vijf O’s is tijds- en plaatsonafhankelijk, uitstekend en transparant. Digitaal waar mogelijk, fysiek contact waar nodig.
  • Samenwerking levert voordelen op voor de kwaliteit en/of middelen.
  • Geld wordt goed besteed:
    • De meerjarenraming is structureel sluitend.
    • Er is een goede balans tussen prijs (lokale lasten) en het kwaliteitsniveau (voorzieningenniveau diverse beleidsvelden).